søndag 25. februar 2007

Naar ting blir satt i perspektiv

Naa gaar vi snart inn i vaar tredje uke i praksis paa Sekolah Semagnat Maju i Ipoh. Tiden gaar vanvittig fort, og opplevelsene og inntrykkene fra skolehverdagen er mange og sterke.

Det er ikke noen vanlig praksisperiode vi befinner oss i. Her maa vi selv velge hvilken klasse vi vil undervise i, og vi har selv ansvar for aa avtale timeovertagelsen med den aktuelle laereren. I begynnelsen skjoente ikke laererne helt konseptet, saa de har tydeligvis ikke faatt noe saerlig med informasjon paa forhaand. Naa har de likevel blitt litt vant til at vi er der, og alle tre har et par timers undervisning hver uke.

Vi er paa en frivillig basert skole for intellektuelt handikappede barn, og den ble opprettet tidlig paa 80-tallet. Vi visste ganske lite paa forhaand, og var spente da vi ankom skolen mandag for to uker siden. Hvordan ville vi bli mottatt? Hvor og hvordan skulle vi bo? Skulle vi ha spesielt ansvar for en klasse, enkeltelever eller alle? Spoersmaalene var mange, og svarene fikk vi etterhvert som vi beveget oss framover paa veien. Informasjonsheftet har blitt til inni hodene vaare litt etter litt.

Det har vaert en fantastisk tid. Utfordrende og full av foelelser, men fantastisk. Herlige elever full av livsglede, smil og en helt spesiell evne til aa ta vare paa hverandre, men ogsaa et skolesystem som tillater helt andre ting naar det gjelder fysisk avstraffelse enn oss i Norge. Her finner vi hele spekteret, og hele den foerste uka gikk med til aa fordoeye inntrykkene - iallefall aa forsoeke paa det.

Ganske mange av barna paa skolen har lite eller ikke spraak, og verken laerere eller elever har faatt mulighet til aa laere saa mye engelsk. Derfor har vi alternativ undervisning, for det er vanskelig aa kommunisere spraaklig naar vi ikke kan deres morsmaal. Spraaket er likevel ingen hindring, for det er utrolig herlig aa se hvor naert man kommer hverandre ved hjelp av kroppsspraak, sang og fysisk aktivitet. 'Hode, skulder, kne og taa', 'en liten and' og 'if you're happy and you know it' er populaere innslag i skolehverdagen, og det er ogsaa timene med den store balanseballen vi hadde med i kofferten.

Rektoren er et kapittel for seg selv, og det kapittelet har vi ikke kommet til riktig enda. Kort fortalt er hun en tikkende bombe, og tidligere har vi gjort det vi kan for aa faa tikkingen til aa vare saa lenge som mulig. Naa, derimot, lar vi tikkingen gaa sin gang. Eksploderer den, saa faar vi heller soerge for aa ha paa oss bombesikkert, mentalt skjold.

Vi ferierer i helgene, og denne helga har vi blitt roede som tomater, laks eller hardangerepler. Velg selv! Sola er sterk her paa andre siden av kloden, og 35-40 grader holder egentlig lenge. Personlig er jeg ganske glad for aa ha et basseng aa leke meg i, og i gaar fikk jeg mellomnavnet 'Ariel' etter mine gjentatte 'sje da! No e ae ein dupp!'. Ellers har 6-7 forskjellige folk kalt oss Chrlies Angels, og vi har faatt ca 300 spoersmaal om hvor vi kommer fra eller hvilket spraak vi snakker. De fleste har tippet tysk eller engeklsk(?!).

Takk for i dag - naa er det is!

Karen :)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Herlig å lese igjen! Koser meg glugg-i-hjel med lesing om hvordan dere har det! Trist å høre om tikkingen... Håpe det ordner seg. Dere betyr garantert mye for elevene! Ta det med dere. Sol dere forsiktig da hehe;) Jeg tror jeg skal holde god avstand i det dere kommer hjem ja.... Happy icecream-eating! :D

STOOOOOOOOOOR klem!!

Anonym sa...

Se der ja! Der fikk jeg svar på de ca 1000 spørsmålene jeg hadde i mailen jeg sendte til Karen! ;)

Spennende å følge med på litt av hverdagen deres. Håper det kommer mere snart.Og så håper jeg noen kan lære dere hvordan dere legger inn bilder,for det hadde vært artig og sett.

Ha en fin uke på skolen.

Klem Hanne

Anonym sa...

Hei :)
Eg og småen e inn på sida her å kikker etter nyheter kvar dag, veldig kjekt å følge med på korleis de har da :-) Me glede oss te de kjem heim igjen! Ta godt vare på kvarandre, og husk solkrem! ;) -Elisabet og småen-

Anonym sa...

Anne Grete: Haerlig aa hoere! Naa synes vi bare tikkingen er komisk, egentlig, saa vi venter bare i spenning paa naar bomba blir detonert :)

Hanne: Hehehe, du fikk iallefall svar paa noe! Vi skal legge inn bilder saa snart vi faar det til!

Vi kommer nok til aa kose oss paa skolen denne uka ogsaa! Skal paa en workshop i morgen, der de selger ting som elevene lager. Senere i uka skal vi besoeke en tvillingskole til den vi er paa, og ellers skal vi ha undervisningsdager. Tiden gaar fort! :)

Elisabet og smaaen: Saa herlig aa hoere at dere foelger med oss!:) Gleder oss vanvittig til aa bli kjent med smaaen og til aa se deg igjen. Snakker mye om dere, og lurer veldig paa hva navnet til den lille blir. Vi maa faa hoere naar det er klart! :D

Anonym sa...

Heia:)
Kjekt at dere koser dere..
Glerder meg til å høre om alt dere har opplevd når dere kommer hjem..
Klæm:)

Anonym sa...

Heia Lise! :)

Ja, det gjoer vi :) Det blir saa kjekt aa vise bilder og film til dere! Har masse allerede, og jeg regner med at det kommer til aa bli mer! :)

Masse klemmer tilbake! Hils alle :)

Anonym sa...

Hei Karen. Følger med jeg også. Det går bra med foten. Men jeg får ikke spille fotball på ca 4 uker til. Gleder meg til du kommer hjem. Dessuten har jeg meldt deg på G-Sport løpecamp i Bergen dagen etter du kommer hjem :p sånn at du vet det.

Hilsen Brore

Anonym sa...

Haello Brore! :)

HERLIG altsaa! :D Herlig aa hoere at det gaar fint med foten. Fryktet at den var brukket jeg altsaa. Jeg har det flott her i Malaysia, og opplever masse hele tiden! Hoerte at jeg var meldt paa loepecamp, og da ble jeg raaglad! :) Gleder meg som soeren! Det blir kuli! :)

Jeg savner deg, jeg! Vi snakkes snart! :)

Hilsen Karen :)